Monday, December 28, 2015

Aku Bukan Ustazah!

Kadang aku pun tak mampu tahan nafsu,
Kadang aku pun 'ter'lepas cakap,
Kadang aku pun 'ter'gelak bahak,
Kadang aku pun 'ter'mengumpat,
Kadang aku pun 'ter'bergaul dengan lelaki bukan muhrim,
Kadang aku pun 'ter'sakitkan hati orang,
Kadang aku pun 'ter'lupa daratan,
Kadang aku pun 'ter'lupa suruhan Tuhan,
Kadang aku pun 'ter'ikut perangai syaitan,
Kadang aku pun 'ter'lupa yang aku tak patut buat benda kat atas ni semua.

Kenapa ya?
Emm karena.....

Aku bukan manusia sempurna,
Aku bukan nabi,
Aku bukan malaikat,
Aku bukan bidadari syurga,
Aku bukan ulamak Islam,
Aku bukan ustazah.

Tapi aku cuba,
Aku cuba pilih jalan,
Yang boleh bawa aku ke arah kebaikan,
Nak atau taknak,
Baik atau buruk,
Ikhlas atau tak,
Semua atas diri aku.

Aku pilih bertudung labuh,
Bukan sebab mahu berlagak alim,
Aku masih kosong,
Masih gigih menuntut ilmu,
Masih kelabu pandanganku,
Masih jauh perjalananku,
Masih jauh tempat yang ingin ku tuju.

Maafkan aku,
Sekiranya tidak dapat menjawab soalan soalan kalian.
Aku bukan ustazah.
Aku bukan orang alim yg tinggi ilmunya.

Ya aku masih kosong.
Namun,
Aku pilih untuk menutup aurat dan melabuhkan tudung,
Karena aku sedang memilih,
Memilih siapa yang selayaknya melihat auratku.
Yang selayaknya menyentuhku.
Yang selayaknya membimbingku.
*Katakanlah kepada para wanita yang beriman, supaya mereka menundukkan pandangan mereka, supaya mereka memelihara kehormatan mereka (yakni, farajnya), dan jangan mempamerkan perhiasan (kecantikan) mereka, kecuali apa yang seharusnya terlihat di antaranya (iaitu hanya muka dan kedua telapak tangan mereka); dan hendaklah mereka labuhkan tudung mereka ke leher sehingga (sehingga sampai menutupi) dada; dan jangan memperlihatkan perhiasan (kecantikan) mereka (kepada sesiapa sahaja), kecuali kepada suami mereka, atau kepada bapa mereka, atau kepada bapa suami mereka, atau kepada anak lelaki mereka sendiri, atau kepada anak tiri lelaki mereka, atau kepada saudara lelaki mereka, atau kepada anak saudara perempuan mereka, atau kepada mereka sesama wanita, atau kepada hamba sahaya mereka, (atau kepada) lelaki yang betugas dan tidak mempunyai nafsu berahi, dan kanak-kanak yang belum mengerti aurat wanita.  [Surah an-Nur, Ayat-31]

Ya aku tak mungkin sempurna,
Namun,
Aku memilih untuk menulis puisi puisi islamik,
Karena aku sedang mencuba,
Mencuba untuk menjadi orang yang bermanfaat kepada orang lain,
Mencuba untuk menyampaikan potongan potongan ayat berbaur dakwah,
Mencuba untuk menegur diri aku sendiri,
Mencuba untuk menasihati manusia sekeliling.

*Dari Abdullah bin Amr radhiyallahu ta’ala ‘anhu, bahwa Nabi shallallaahu ‘alaihi wa sallam bersabda,

‎بَلِّغُوا عَنِّى وَلَوْ آيَةً

“Sampaikanlah dariku walau hanya satu ayat” (HR. Bukhari)

Maaf kalau aku tak mampu.
Maaf aku tak sempurna.
Maaf dariku buat kalian.

- DR.HZ -

No comments:

Post a Comment