Monday, December 28, 2015

Dasar PMIKTG

Bismillah walhamdulillah.
Dalam persatuan ini kita perlukan sesuatu untuk kita capai iaitu melalu dasar pemimpin yang mengerakaan persatuan ini.

‘Keilmuan,kebersamaan dan istiqamah’

Keilmuan

Islam itu sendiri mementingkan ilmu malah memuliakan orang yang berilmu. Ilmu itu adalah pendahuluan kepada amal. Dalam ilmu lahirnya hakikat iman. Kira rujuk kembali sirah nabi sendiri tika mana beliau masuk ke musolah dan ditanyakan kepadanya oleh sahabat ‘yang mana satukah yang baik’ perbandingan antara majlis ilmu dengan majlis zikir yang sedang berlaku dalam musola tersebut. Baginda pun menjawab ‘kedua-duannya baik’ lalu baginda pun terus menuju ke majlis ilmu tersebut. Kisah ini menunjuakan rasulullah itu sendiri mementingkan ilmu. Malah dengan ilmu juga kita dapat memberis sumbangan/manfaat kepada mereka yang kita gelar sebagai mad'u.

Seterusnya,

Kebersamaan

Kebersamaan ini lebih kepada kita bersama org sekeliling kita. Dasar ini juga adalah menunjukan cara kita mendekati/bersama kita punya mad’u. PMI tidak memilih org untuk berdakwah. Malah lebih terbukan untuk bersama orang sekeliling. Hamka dalam bukunya ‘Falsafah Hidup’ tertulis ‘Amat rendah orang mengambil ilmu itu tidak buat menolong’. Kreatif dalam berdakwah itu perlu tetapi buakn untuk ibadah kerna akan jadi bid’ad.

Akhir sekali,

Istiqomah

Dengan kedua-dua dasar yang ditersebut maka langkah seterusnya untuk kita teruskan perjuangan dakwah ini adalah istiqomah. Beristiqomah dengan ilmu yang ada dah terus untuk menambah baik ilmu tersebut. Dan untuk kebersamaan, teruskan beristiqomah bersama mad’u yang berbeza latar belakang dengan pelbagai ragam dan dengan ilmu skali gus boleh memberi kesan kepada mereka walaupun sedikit supaya untuk mereka kenal bagaimana islam apabila diluar. Bukan hanya ke surau, masjid dan tidak bergaul dgn orang lain selain dari mereka.
Moga denga dasar yang saya bawak ini boleh membantu pimpinan khususnya dan termasuk dai’e lain yang berada di kolej ini untuk terus bersemangat meneruskan perjuangan dakwah ini. Insyallah. Siapa lagi yang nak ubah kalau bukan bermula dari diri kita sendiri.

Waallahualam

Mohd Sabirin saat | Presiden 15/16
Keilmuan| Kebersamaan | Istiqomah

No comments:

Post a Comment