Wednesday, March 30, 2016

Apa itu Pendakwah?

Siapa pendakwah? Pendakwah ni mereka yang mengajak ke arah kebaikan dan mencegah kepada kemungkaran.

حَدَّثَنَا قُتَيْبَةُ بْنُ سَعِيدٍ حَدَّثَنَا لَيْثٌ ح و حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ رُمْحٍ حَدَّثَنَا اللَّيْثُ عَنْ نَافِعٍ عَنِ ابْنِ عُمَرَ عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهم عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَنَّهُ قَالَأَلَا كُلُّكُمْ رَاعٍ وَكُلُّكُمْ مَسْئُولٌ عَنْ رَعِيَّتِهِ فَالْأَمِيرُ الَّذِي عَلَى النَّاسِ رَاعٍ وَهُوَ مَسْئُولٌ عَنْ رَعِيَّتِهِ وَالرَّجُلُ رَاعٍ عَلَى أَهْلِ بَيْتِهِ وَهُوَ مَسْئُولٌ عَنْهُمْ وَالْمَرْأَةُ رَاعِيَةٌ عَلَى بَيْتِ بَعْلِهَا وَوَلَدِهِ وَهِيَ مَسْئُولَةٌ عَنْهُمْ وَالْعَبْدُ رَاعٍ عَلَى مَالِ سَيِّدِهِ وَهُوَ مَسْئُولٌ عَنْهُ أَلَا فَكُلُّكُمْ رَاعٍ وَكُلُّكُمْ مَسْئُولٌ عَنْ رَعِيَّتِه

Maksudnya:

Daripada Ibnu Umar, daripada Nabi SAW, beliau bersabda: “Ketahuilah Setiap daripada kamu adalah pemimpin, dan setiap daripada kamu akan diminta pertanggungjawaban terhadap apa yang dipimpin. Seorang raja adalah pemimpin bagi rakyatnya, dan dia akan diminta pertanggungjawaban terhadap yang dipimpin. Seorang suami adalah pemimpin bagi anggota keluarganya, dan ia akan diminta pertanggungjawaban terhadap mereka. Seorang isteri adalah pemimpin bagi rumah tangga,suami dan anak-anaknya, dan akan diminta pertanggungjawaban terhadap yang dipimpinnya. Seorang hamba adalah pemimpin bagi harta tuannya, dan dia juga akan diminta pertanggungjawaban terhadap apa yang dipimpinnya. Ketahuilah setiap kamu adalah pemimpin, dan setiap kamu akan diminta pertanggungjawaban atas apa yang kamu pimpin."

Hadith diatas menyatakan bahawa kita sebagai seorang islam ni perlu sedar bahawa kita semua adalah pemimpin. Dari kita sahaja yang ingin belajar mengenainya atau tidak (pemimpin). Selain itu ia bermaksud sesiapa sahaja yang mengucapkan 2 kalimah syahadah, dia wajib berdakwah. Bukan sahaja mereka yang dari sekolah agama, tahfiz atau universiti yang ada Islam pada namanya sahaja yang perlu berdakwah. Tak! Jangan sempitkan fikiran kita untuk berfikir sebegitu.

Kita lihat sendiri pada bagaimana permulaan Rasulullah mendapat wahyu Allah. Baginda tidak pandai langsung untuk membaca, dan dipaksa sehingga baginda membaca. Ini boleh menjadi pengajaran kepada kita dan pendorong untuk kita terus kehadapan mencari ilmu Allah dalam dunia ini.

No comments:

Post a Comment